Komisja Europejska: Pasażerowie mogą odmówić przyjęcia voucherów
czwartek, 9 kwietnia 2020
W zeszłym tygodniu pojawiły się głosy dotyczące tego, że linie lotnicze otrzymają przyzwolenie na wydawanie pasażerom bonów podróżnych jako rekompensatę za odwołane loty. Zdaniem Komisji Europejskiej jest to jednak sprzeczne z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004: pasażerowie nadal mogą zdecydować się na zwrot pełnej ceny biletu.
Zgodnie z rozporządzeniem europejskim (WE) nr 261/2004 pasażerowie mają prawo do bezpłatnej zmiany rezerwacji w przypadku odwołania lotu lub do otrzymania zwrotu pełnej ceny biletu w ciągu siedmiu dni. W zeszłym tygodniu holenderska minister Van Nieuwenhuizen zdecydowała, że w związku z obecną epidemią koronawirusa możliwe będzie wydawanie voucherów, aby zapobiec pogłębianiu się problemów finansowych linii lotniczych.
Voucher naruszający prawa pasażerów
Komisja Europejska nie zgodziła się na holenderskie złagodzenie przepisów. Według komisarz UE ds. transportu, Adiny Valean, narusza to prawa pasażerów. Pasażer musi wyrazić zgodę na taki voucher i w przeciwnym razie otrzymać zwrot pieniędzy.
Lot odwołany przez COIVD-2019: jakie mam prawa?
Jeśli Twój odwołany lot podlega przepisom europejskim, masz kilka możliwości. Możesz wybrać pomiędzy:
- Pełnym zwrotem ceny biletu, lub
- Voucherem o wartości co najmniej równej cenie niewykorzystanego biletu, lub
- Bezpłatną zmianą daty lotu
Jeżeli lot został odwołany przez przewoźnika na dwa tygodnie lub mniej przed datą lotu, w normalnych okolicznościach pasażer ma również prawo do odszkodowania finansowego. Pandemia COVID-19 została jednak uznana za nadzwyczajne okoliczności. Z tego powodu nie ma możliwości ubiegania się o dodatkową rekompensatę finansową.
Więcej o Lot-Opóźniony.pl
Istniejący od 2010 roku, Lot-Opóźniony.pl był jednym z pierwszych serwisów, skupiających się na prawach pasażera w Europie i na świecie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy pasażerom w dochodzeniu odszkodowań w przypadku zakłóconych lotów. Z naszej głównej siedziby w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów w uzyskaniu rekompensaty.
Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!