Spóźnienie się na lot przesiadkowy: jak uzyskać odszkodowanie?

W przypadku spóźnienia na lot przesiadkowy, prawo europejskie chroni Twoje prawa. W wielu przypadkach możesz być uprawniony/a do odszkodowania za lot w wysokości nawet do 600 euro (ponad 2.500 złotych) na osobę.

Sprawdź odszkodowanie

Ostatnia aktualizacja

Ważne informacje:

  • Aby ubiegać się o odszkodowanie/zwrot kosztów za nieodbyty lot, oba loty muszą być częścią tej samej rezerwacji.

  • Podróż musiała rozpocząć się w UE lub lot musiał być obsługiwany przez europejskie linie lotnicze.

  • W zależności od przyczyn nieodebranego lotu, możesz ubiegać się o odszkodowanie w wysokości do 600 euro, zwrot kosztów lub jedno i drugie!

  • Złóż wniosek za pośrednictwem :nazwa_strony! Złożenie wniosku online zajmuje tylko 5 minut!

Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie

Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Pasażerowie mogą otrzymać nawet do 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy!

Utrata połączenia w wyniku opóźnienia lub odwołania

Jeśli Twój pierwszy lot jest opóźniony lub odwołany, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zdążysz na swój lot przesiadkowy.

Jeśli jednak odprawiłeś się na czas podczas pierwszego lotu, ale lot ten został opóźniony lub odwołany i w wyniku tego utraciłeś swoje kolejne połączenie, prawdopodobnie jesteś uprawniony do odszkodowania.

Znaczy to, że możesz być uprawniony do znacznie większego odszkodowania niż to, które przysługiwało by Ci na podstawie tylko pierwszego lotu. Znaczy to także, że możesz być uprawniony do odszkodowania również w sytuacji, gdy Twój pierwszy lot był opóźniony o mniej niż 3 godziny.

Przykład: Trasa Twojego lotu to Warszawa - Paryż - Nowy Jork. Twój pierwszy lot (Warszawa - Paryż) jest opóźniony o 2 godziny ze względu na problemy techniczne w samolocie. W wyniku tego, dolatujesz do Paryża później niż zakładano. Kiedy w końcu docierasz do Paryża, Twój lot do Nowego Jorku już dawno wystartował (pierwotnie na przesiadkę miałeś 90 minut, które w zupełności powinny wystarczyć, nawet w przypadku tak dużego lotniska jakim jest lotnisko Charles de Gaulle w Paryżu). Linia lotnicza zapewnia Ci lot alternatywny, ale do Nowego Jorku docierasz 6 godzin później, niż Twój oryginalny lot.

Jeśli Paryż byłby Twoim lotniskiem docelowym ( i opóźnienie wynosiłoby więcej niż 3 godziny), byłbyś uprawniony do 250€ rekompensaty. W opisanej powyżej sytuacji, jesteś jednak uprawniony do 600€, ponieważ całkowity dystans pomiędzy Warszawą i Nowym Jorkiem wynosi więcej niż 3 500km, a Twoje opóźnienie wyniosło więcej niż 4 godziny.

Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!

Odszkodowanie za utratę połączenia - kiedy jestem do niego uprawniony?

Oto warunki, o których należy pamiętać, jeśli utraciłeś swój lot przesiadkowy i chcesz ubiegać się o odszkodowanie.

  • Odprawiłeś się na czas na lotnisku wylotu Twojego pierwszego lotu
  • Twój pierwszy lot był opóźniony ponad 30 minut i to spowodowało utratę kolejnego połączenia
  • Ze względu na utratę połączenia przesiadkowego, dotarłeś na miejsce docelowe swojej podróży z opóźnieniem większym niż 3 godziny w porównaniu do przewidywanego czasu przylotu Twojego oryginalnego lotu
  • Powodem zakłócenia lotu nie były nadzwyczajne okoliczności

Jak wysokie odszkodowanie przysługuje mi w sytuacji, gdy nie zdążyłem na lot przesiadkowy w wyniku opóźnienia lotu poprzedzającego?

O wysokości odszkodowania decyduje dystans, jaki miałeś przebyć zgodnie z pierwotną rezerwacją. Dystans ten jest liczony, uwzględniając odległość między lotniskiem wylotu i miejscem docelowym Twojej podróży.

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, kwoty te wyglądają następująco:

Dystans lotuWysokość odszkodowania
Mniej niż 1,500 kmOtrzymaj €250 na osobę
Pomiędzy 1,500 a 3,500 kmOtrzymaj €400 na osobę
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE)Otrzymaj €400 na osobę
Powyżej 3,500 km (poza UE)*Otrzymaj €600 na osobę

*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowe

zasady opóźniony lot



Lot opóźniony lub odwołany?

Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!

Sprawdź swój lot
W Kkd6 S Vp

Odwołany lot a opieka linii lotniczej

Jeśli Twój lot został odwołany lub ze względu na opóźnienie pierwszego lotu nie zdążyłeś na lot przesiadkowy, linia lotnicza powinna zaproponować lot alternatywny do miejsca docelowego Twojej podróży. Jeśli jednak lot alternatywny odbędzie się następnego dnia, linia lotnicza powinna zapewnić Ci odpowiednia opiekę. W zależności od tego ile czasu trzeba czekać na lot zastępczy, przewoźnik powinien zaoferować bezpłatne posiłki, napoje, hotel czy możliwość wykonania dwóch połączeń lub wysłania maili. Jeśli linia lotnicza nie zapewnia takiej opieki, a pasażer za wszystko musi płacić sam, przewoźnik ma obowiązek zwrócić dodatkowe koszty poniesione w wyniku odwołania lotu. Oczywiście, należy zachować wszelkie paragony i faktury, które będą dowodem poniesionych kosztów. 

Co robić, gdy nie zdążyłeś na lot przesiadkowy ze względu na zakłócenie pierwszego lotu? 

Zachowaj wszystkie dokumenty podróży

  • Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu/odwołaniu itd.
  • Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.

Zapisz dane lotów

  • Numery lotów
  • Harmonogram lotów (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
  • Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)

Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia

  • Zapytaj personel pokładowy
  • Sprawdź warunki pogodowe
  • Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane

Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie

  • Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty

Zgłoś roszczenie o odszkodowanie

Utrata połączenia: jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie?

Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji bezpośrednio do linii lotniczych. Drugą możliwością jest zgłoszenie roszczenia do specjalistycznej firmy, takiej jak Lot-Opóźniony.pl, aby ta zajęła się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.

Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.

Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania w przypadku utraty połączenia? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując numer i datę lotu.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat praw pasażera? Odwiedź naszą zakładkę TWOJE PRAWA i dowiedz się kiedy i ile odszkodowania przysługuje za zakłócone loty!

Masz jakieś pytania? Przejdź do FAQ lub wyślij nam wiadomość!

Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!