Ostatnia aktualizacja
Jakie są najczęstsze przyczyny problemów technicznych w samolotach?
Rozmawiając o tak ogromnych maszynach jakimi są samoloty, można sobie wyobrazić, że mogą one napotkać tysiące problemów technicznych i innych awarii. Nie ma co się martwić na zapas - jeśli samoloty są już gotowe do startu z pasażerami na pokładzie, znaczy to, że wszystko jest w porządku. Czasami jednak nawet najmniejszy problem techniczny może zakłócić sprawny przebieg lotu i spowodować wiele opóźnień. Przygotowaliśmy listę problemów technicznych najczęściej zgłaszanych przez linie lotnicze. Należy pamiętać, że lista ta jest o wiele dłuższa! Poniżej kilka przykładów:
Problemy z podwoziem (a w szczególności problemy z otwieraniem lub zamykaniem)
Wyciek paliwa
Dym w kabinie
Problem z oponami
Problem z hamulcami
Awaria silnika
Problemy z elektryką (np. awaria klimatyzacji)
Problem z hydrauliką
Problem z ciśnieniem w kabinie
Problem z uderzeniem ogona (gdy ogon statku powietrznego dotyka płyty lotniska przy starcie)
Lądowanie twarde (wymaga kontroli technicznej)
Niektóre linie lotnicze w odpowiedzi na skargi pasażerów, zawsze używają tych samych argumentów. Robią to po to, aby uniknąć wypłaty odszkodowań. Pasażerowie często nie są świadomi, że problemy techniczne nie są zaliczane do okoliczności nadzwyczajnych i w takich sytuacjach należy się im rekompensata. Warto również wspomnieć, że obsługa techniczna samolotu należy do obowiązków przewoźnika. Dlatego też w przypadku opóźnień spowodowanych kontrolą samolotu na płycie lotniska, pasażerowie mają prawo do odszkodowania.
Istnieją jednak problemy techniczne, które mogą być wywołane przez czynniki zewnętrzne. W takim wypadku wychodzi to poza granice odpowiedzialności przewoźnika, ponieważ nie ma on zupełnie wpływu na powstałą sytuację. Oznacza to, że problemy te uznawane są za okoliczności nadzwyczajne. Oto kilka najbardziej powszechnych przykładów:
Birdstrike, czyli zderzenie samolotu z ptakiem (który może utknąć w silniku)
Lightning strike, czyli problemy spowodowane uderzeniem pioruna
Ukryta wada konstrukcyjna statku powietrznego (np. Boeing 737-MAX)
Jeśli Twój lot został zakłócony przez któryś z wymienionych wyżej problemów, możesz nie być uprawniony do otrzymania odszkodowania.
Jakie są moje prawa w przypadku wystąpienia problemów technicznych?
Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, w przypadku zakłócenia lotu spowodowanego problemami technicznymi, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania. Rozporządzenie to ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy pasażerom w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.
Aby jednak móc ubiegać się o rekompensatę, spełnionych musi zostać kilka warunków:
Trasa lotu: regulacja europejska mówi o tym, że jeśli zakłócony lot obsługiwany jest przez przewoźnika zarejestrowanego w Europie, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli lotnisko startu lub lotnisko lądowania znajduje się w Europie. Jeśli lot obsługiwany jest przez linie lotnicze spoza Europy, lotnisko startu musi być lotniskiem europejskim.
Okoliczności: regulacja mówi także o tym, że pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nie jest spowodowane wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności
Czas na złożenie reklamacji: zwykle pasażerowie mają 3 lata na złożenie reklamacji za zakłócony lot. Okres przedawnienia jest jednak różny w różnych państwach. I tak na przykład w Polsce mamy tylko 1 rok na złożenie wniosku o odszkodowanie, podczas gdy w Wielkiej Brytanii pasażerowie mają na to aż 6 lat!
O jak wysokie odszkodowanie mogę się ubiegać w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu z powodów technicznych?
Problemy techniczne występują w lotnictwie bardzo często. Mogą dotyczyć one zarówno portów lotniczych (np. awaria systemu komputerowego), jak również samolotów. Opóźnione i odwołane loty często spowodowane są właśnie problemami technicznymi, które występują przed, w trakcie lub po zakończeniu lotu. Jeśli lot został zakłócony przez problemy techniczne samolotu, w zdecydowanej większości przypadków pasażerowie mają prawo do odszkodowania. Wysokość rekompensaty zależy od odległości między lotniskiem wylotu a lotniskiem docelowym i przedstawia się następująco:
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę
Aby dowiedzieć się, jaka kwota przysługuje za Twój zakłócony lot, możesz skorzystać z naszego bezpłatnego kalkulatora odszkodowań. To proste, darmowe i bez żadnych zobowiązań!
Roszczenie o odszkodowanie: jak to działa?
Twój lot został opóźniony lub odwołany z powodu problemów technicznych i chcesz złożyć wniosek o odszkodowanie do przewoźnika? Istnieje kilka opcji, z których możesz skorzystać. Możesz oczywiście skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą. Należy jednak pamiętać, że przewoźnicy często posługują się argumentem nadzwyczajnych okoliczności, aby uchylić się od zobowiązań odszkodowawczych wobec pasażerów. Nie pozostaje wtedy nic innego, jak skorzystać z usług prawnika czy adwokata, których usługi są znacznie droższe niż kwota odszkodowania.
Inną opcją jest skorzystanie z usług firmy takiej jak Lot-Opóźniony.pl, która doskonale zna przepisy i orzecznictwo dotyczące praw pasażerów. Nawet jeśli zgłosiłeś już swój wniosek u przewoźnika i został on odrzucony, nie poddawaj się i skorzystaj z pomocy specjalistów!
Aby złożyć wniosek o odszkodowanie, potrzebujesz kilku dokumentów. Radzimy, aby zachować wszystkie istotne dokumenty związane z Twoją podróżą, takie jak:
- Dokumenty dotyczące rezerwacji: potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny, faktura za bilet
- Karta pokładowa: w formie elektronicznej lub papierowej
- Zaświadczenie o opóźnieniu lub anulowaniu: otrzymane pocztą elektroniczną lub SMS-em. Jeśli nie posiadasz takiego zaświadczenia, możesz poprosić personel linii lotniczych o wydanie zaświadczenia o zakłóceniu lotu
- Koszty dodatkowe: paragony i rachunki na dodatkowe wydatki poniesione podczas oczekiwania na lotnisku na zakłócony lot
Jeśli nie posiadasz wszystkich wyżej wymienionych dokumentów, nie przeszkadza to w złożeniu wniosku. Często do ubiegania się o odszkodowanie wystarczy numer rezerwacji i kopia dowodu tożsamości.
Jaki jest termin ubiegania się o odszkodowanie za lot?
W Polsce pasażerowie mają tylko rok od daty lotu, na złożenie wniosku o rekompensatę. Każdy kraj członkowski Unii Europejskiej ma jednak swoje własne regulacje w tym zakresie. I tak na przykład w Holandii termin przedawnienia upływa po 2 latach, a we Francji nawet po 5 latach! Warto o tym pamiętać, ponieważ nawet jeśli termin przedawnienia upłynął w Twoim kraju, możliwe jest, że wniosek nadal jest ważny w innej jurysdykcji z dłuższym terminem przedawnienia. Jeśli nie wiesz, czy Twój wniosek jest już przedawniony, albo czy można przenieść go do innej jurysdykcji, złóż roszczenie na naszej stronie internetowej, a my poinformujemy Cię o dalszych możliwościach.
Jak szybko mogę otrzymać odszkodowanie za lot opóźniony z powodu problemów technicznych?
Linie lotnicze nie mogą opóźniać przyjęcia roszczenia o odszkodowanie. Jeśli skorzystasz z usług Lot-Opóźniony.pl, odpowiedź dotyczącą tego, czy masz prawo ubiegać się o odszkodowanie otrzymasz w ciągu 48 godzin. Nasi specjaliści poinformują Cię, czy jesteś uprawniony czy nie. Po podjęciu pierwszych kroków, odszkodowanie jest często wypłacane w terminie od 3 tygodni do 3 miesięcy. Jeśli jednak przewoźnik lotniczy nie podejmie współpracy, oczekiwanie na odszkodowanie może być znacznie dłuższe. W sytuacji, gdy konieczne będzie rozstrzygnięcie sprawy na drodze sądowej, cały proces może zająć nawet 2 lata. Okres ten zależy w dużej mierze od szybkości działania sądu.
Okres oczekiwania na odszkodowanie jest zatem różny, głównie dlatego, że linie lotnicze nadal ignorują prawa pasażerów i nawet jeśli przyznają odszkodowanie, przeciągają termin płatności.
Po tym jednak, jak odszkodowanie znajdzie się na naszym koncie, wypłacimy je w ciągu 10 dni roboczych, bezpośrednio na Twoje konto bankowe.
Dlaczego lepiej skorzystać z pomocy specjalistów ds. odszkodowań lotniczych?
Jeśli nie zwróciłeś się jeszcze o naszą pomoc, możesz oczywiście przekazać wniosek bezpośrednio do linii lotniczych. W praktyce ubieganie się o odszkodowanie nie jest jednak takie proste, ponieważ istnieje duża szansa, że linia lotnicza natychmiast odrzuci Twoje roszczenie lub po prostu je zignoruje. Często zdarza się również, że zamiast odszkodowania do którego jesteś uprawniony, przewoźnicy oferują bony podróżne.
Brak wiedzy, doświadczenia i czasu to główne powody, dla których pasażerowie decydują się na skorzystanie z naszych usług. Nasz doświadczony zespół specjalistów ds. odszkodowań wie, jakie zagrywki stosują linie lotnicze i pomaga pasażerom domagać się należnego im odszkodowania.
Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie za lot przez Lot-Opóźniony.pl?
1mln pasażerów nam zaufało
9 zespołów prawniczych w 9 krajach
98% skuteczności w sądach
Złożenie odrzuconego wcześniej wniosku o odszkodowanie za zakłócony lot
Złożyłeś samodzielnie wniosek do przewoźnika, ale został on odrzucony? Nic starconego! Zawsze możesz przesłać swoje dokumenty do nas. Nawet, jeśli nie jesteś pewien, czy odmowa linii lotniczych jest uzasadniona, możesz zwrócić się o pomoc do nas. Możemy ponownie złożyć wniosek w Twoim imieniu, a w niektórych przypadkach nawet pominąć pierwsze kroki i bronić Twojej sprawy bezpośrednio w sądzie.
Więcej o Lot-Opóźniony.pl
Istniejący od 2010 roku, Lot-Opóźniony.pl był jednym z pierwszych serwisów, skupiających się na prawach pasażera w Europie i na świecie. Za pośrednictwem naszej strony internetowej, dostępnej w 9 różnych językach, pomagamy pasażerom w dochodzeniu odszkodowań w przypadku zakłóconych lotów. Z naszej głównej siedziby w Amsterdamie pomogliśmy już setkom tysięcy pasażerów w uzyskaniu rekompensaty.
Niezależnie od tego czy jesteś na wakacjach czy w podróży służbowej, opóźnienie zawsze jest irytujące. Niestety, linie lotnicze często odmawiają wypłaty odszkodowania lub próbują uchylać się od swoich obowiązków. Jeśli linia lotnicza odrzuci Twoje roszczenie, sprawdzimy przedstawione argumenty i informacje oraz w razie potrzeby podejmiemy działania prawne. Pracujemy zgodnie z zasadą ‘brak wygranej, brak opłat’, co oznacza, że naszą prowizję pobieramy tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Jesteśmy tu, by Ci pomóc!
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!