
Ostatnia aktualizacja
Odszkodowanie za opóźniony lot: podstawowe informacje
Odszkodowanie za opóźniony samolot przysługuje, jeśli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.
By kwalifikować się do rekompensaty za lot, opóźnienie lotu musiało wyniknąć z winy linii lotniczej, a nie np. złej pogody.
Według prawa UE, pasażerowi może przysługiwać do 600 euro odszkodowania (ponad 2500 złotych). Wysokość odszkodowania za opóźniony lot różni się w zależności od dystansu lotu.
Odszkodowanie możesz otrzymać niezależnie od tego, ile kosztował Twój bilet lotniczy. Wysokość odszkodowania może być wyższa od ceny biletu.
Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot
Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów. Według nich, może należeć Ci się nawet 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy.
Ubiegaj się o odszkodowanie!
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania według EU261 |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, rekompensata za lot może zostać pomniejszone o połowę.

Opóźniony samolot? Zbierz odszkodowanie!
Według prawa UE może należeć Ci się do 600 euro odszkodowania na osobę!
Sprawdź swój lot
Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:
- przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
- lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE
Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.
Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!
Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za opóźniony lot?
Odpowiedzialność linii lotniczych
Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.
Oferta od linii lotniczych
Jeśli pasażer doświadczy opóźnionego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.
Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?
Zachowaj wszystkie dokumenty podróży
- Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu itd.
- Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.
Zapisz dane lotu
- Numer lotu
- Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
- Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)
Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia
- Zapytaj personel pokładowy
- Sprawdź warunki pogodowe
- Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane
Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie
- Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty
Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji do linii lotniczych. Drugą jest zgłoszenie roszczenia do firmy, jak Lot-Opóźniony.pl, aby zajęli się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.
Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.
Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując trasę i datę lotu.



Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!