Ostatnia aktualizacja
Odszkodowanie za opóźniony lot: podstawowe informacje
Odszkodowanie za opóźniony samolot przysługuje, jeśli Twój lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny.
By kwalifikować się do rekompensaty za lot, opóźnienie lotu musiało wyniknąć z winy linii lotniczej, a nie np. złej pogody.
Pasażerowi przysługuje do 600 euro odszkodowania (ponad 2500 złotych). Wysokość odszkodowania za opóźniony lot różni się w zależności od dystansu lotu.
Odszkodowanie możesz otrzymać niezależnie od tego, ile zapłaciłeś/łaś za swój bilet lotniczy. Wysokość odszkodowania może być wyższa od ceny biletu.
Podstawa prawna do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot
Jako pasażera chronią Cię przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, w których ustanowiono wspólne zasady odszkodowania i pomocy w przypadku dużego opóźnienia lotów. Możesz otrzymać nawet 600 euro rekompensaty w zależności od długości trasy.
Ubiegaj się o odszkodowanie do 600 euro na osobę!
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, rekompensata za lot może zostać pomniejszone o połowę.
Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
Pasażerowie sa uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:
- przynajmniej jedno z lotnisk - startu lub lądowania - znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
- lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE
Pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna opóźnienia leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.
Na złożenie wniosku o odszkodowanie, pasażerowie w Polsce mają 1 rok od daty zakłóconego lotu. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii, pasażerowie mają na to aż 6 lat!
Co warto wiedzieć na temat odszkodowania za opóźniony lot?
Odpowiedzialność linii lotniczych
Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike - zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.
Oferta od linii lotniczych
Jeśli pasażer doświadczy opóźnionego lotu, a przewoźnik zaoferuje mu alternatywę w postaci np. voucherów lub innego lotu, na którą pasażer wyrazi zgodę, nie będzie miał on prawa do odszkodowania.
Co robić, gdy Twój lot jest opóźniony?
Zachowaj wszystkie dokumenty podróży
- Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o opóźnieniu itd.
- Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.
Zapisz dane lotu
- Numer lotu
- Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
- Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)
Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna opóźnienia
- Zapytaj personel pokładowy
- Sprawdź warunki pogodowe
- Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane
Sprawdź lot oraz kwotę odszkodowania za pomocą kalkulatora na naszej stronie
- Wprowadź numer i datę lotu, aby poznać wysokość należnej rekompensaty
Jak zgłosić roszczenie i ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Do wyboru masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest podjęcie działań na własną rękę i złożenie reklamacji do linii lotniczych. Drugą jest zgłoszenie roszczenia do firmy, jak Lot-Opóźniony.pl, aby zajęli się Twoją sprawą. W obydwu przypadkach może upłynąć wiele czasu, zanim linie lotnicze wypłacą odszkodowanie. Jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji bezpośrednio u przewoźnika, musisz zapoznać się z treścią Rozporządzenia, obowiązującymi przepisami oraz orzeczeniami, przygotować odpowiednie dokumenty, a niekiedy dochodzić praw na drodze sądowej.
Zgłoszenie roszczenia w Lot-Opóźniony.pl to wygodne rozwiązanie, które nie tylko zaoszczędzi Twój czas, ale także da Ci pewność dopilnowania terminów i podjęcia odpowiednich działań. Służymy Ci ekspertyzą oraz posiadamy bazę danych lotniczych i pogodowych, niezbędną do weryfikacji podstawy prawnej. Jeśli linie lotnicze odrzucą Twoje roszczenie, nasz zespół będzie gotowy Ci pomóc, a gdy to konieczne nasi prawnicy zajmą się procedurą prawną. Ponadto zgłoszenie roszczenia jest zupełnie darmowe, ponieważ stosujemy zasadę brak wygranej - brak opłat. Nie ponosisz żadnych kosztów, jeśli nie uzyskamy odszkodowania.
Chcesz wiedzieć, czy masz prawo do odszkodowania za opóźniony lot? Sprawdź to za pomocą naszego kalkulatora, wpisując trasę i datę lotu.
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!