Ostatnia aktualizacja
Odwołany lot - kiedy linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania?
Linie lotnicze bardzo często wykorzystują argument „nadzwyczajnych okoliczności”, aby nie płacić odszkodowania, które należy się pasażerom. Zazwyczaj jednak okazuje się, że takie okoliczności w ogóle nie zaistniały. Oczywiście niektóre zdarzenia, takie jak erupcja wulkanu czy zagrożenie terrorystyczne są sytuacjami, w których należy rozważyć odwołanie lotu i przypadek siły wyższej. W takiej sytuacji przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty.
Które loty uprawniają mnie do odszkodowania za odwołany lot?
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 będzie miało zastosowanie do następujących lotów:
- Loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w UE;
- Loty obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.
Dodatkowo spełnione muszą zostać następujące warunki:
- Przyczyna anulowania lotu nie może zostać uznana za nadzwyczajną okoliczność
- Jeśli zaoferowano Ci lot zastępczy, a na miejsce docelowe dotarłeś z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem w stosunku do lotu oryginalnego
- Jeśli po odwołanym locie decydowałeś się w ogóle nie lecieć. W tym przypadku możesz mieć również prawo do zwrotu pieniędzy za oryginalny bilet.
Linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowania z tytułu odwołania lotu, gdy:
- Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z przynajmniej 14-dniowym wyprzedzeniem
- Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem między 7 a 14 dni przed odlotem, ale zaoferowano Ci lot alternatywny, który pozwoli Ci na dotarcie do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 4 godziny w porównaniu do biletu oryginalnego. Ten lot nie powinien również rozpoczynać się wcześniej niż 2 godziny przed czasem ustalonym w pierwotnej rezerwacji
- Zostałeś poinformowany o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem 7 dni przed odlotem, ale zaoferowano Ci lot alternatywny, który pozwoli Ci na dotarcie do miejsca docelowego z opóźnieniem krótszym niż 2 godziny w porównaniu do biletu oryginalnego. Ten lot nie powinien również rozpoczynać się wcześniej niż 1 godzina przed czasem ustalonym w pierwotnej rezerwacji
Należy pamiętać, że jeśli lot nie spełnia powyższych kryteriów, ale zdarzyło się znaczne opóźnienie lub odwołanie lotu, linia lotnicza jest nadal zobowiązana do zaoferowania pomocy i opieki w formie poczęstunku, posiłków, korzystania z telefonu, zakwaterowania (w niektórych przypadkach) oraz transportu pomiędzy lotniskiem a zakwaterowaniem.
Mój lot został odwołany. Jak duże odszkodowanie mi przysługuje?
Odległość lotu określa kwotę, jaką otrzymasz za swój odwołany lot. Zgodnie z przepisami, kwoty te prezentują się następująco:
Dystans lotu | Wysokość odszkodowania |
---|---|
Mniej niż 1,500 km | Otrzymaj €250 na osobę |
Pomiędzy 1,500 a 3,500 km | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 1,500 km (pomiędzy krajami UE) | Otrzymaj €400 na osobę |
Powyżej 3,500 km (poza UE)* | Otrzymaj €600 na osobę |
*w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 3, lecz mniej niż 4 godziny, odszkodowanie może zostać pomniejszone o połowę
* W tej sytuacji, jeśli przybędziesz do miejsca docelowego swojej podróży z opóźnieniem większym niż 3 godziny ale mniejszym niż 4 godziny, linia lotnicza ma prawo zredukować o 50% kwotę odszkodowania ustalonego w rozporządzeniu
Dlaczego warto ubiegać się o odszkodowanie za lot przez Lot-Opóźniony.pl?
1mln pasażerów nam zaufało
9 zespołów prawniczych w 9 krajach
98% skuteczności w sądach
Możesz sprawdzić swój odwołany lot samodzielnie, ale możesz też pozwolić nam zrobić to za Ciebie! Wystarczy, że podasz numer i datę lotu w naszym kalkulatorze odszkodowań, a w ciągu kilku minut poinformujemy Cię, czy masz prawo ubiegać się o odszkodowanie i do jakiej kwoty jesteś uprawniony. Nasza porada jest całkowicie bezpłatna i niezobowiązująca.
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!