Ostatnia aktualizacja
Jeśli sam nie chcę skorzystać z lotu ze względu na zagrożenie koronawirusem, czy linie lotnicze powinny oddać mi pieniądze za bilet?
W sytuacji, gdy Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie zakazało przewoźnikom lotów do miejsca docelowego Twojej podróży, a Twój lot będzie się odbywał zgodnie z planem, nie przysługuje Ci zwrot pieniędzy oraz prawo do odszkodowania, jeśli zdecydujesz się zrezygnować z lotu. Jednak ze względu na spadek liczby rezerwacji i obecną sytuację gospodarczą niektóre linie lotnicze oferują swoim pasażerom bezpłatną zmianę rezerwacji na termin późniejszy oraz zwrot kosztów biletów, jeśli podróżni nie zdecydują się na podróż w najbliższym czasie.
Warto jednak pamiętać, że są to dobrowolne środki podejmowane przez linie lotnicze, które służą przede wszystkim bezpieczeństwu ich pasażerów oraz utrzymaniu stabilności gospodarczej. Każdy przewoźnik prowadzi również inną politykę związaną z koronawirusem, dlatego też zasady rezygnacji z lotu mogą różnić się u każdej linii lotniczej. Oferty mogą być też w każdej chwili wycofane lub zmienione. Dlatego też przed podjęciem decyzji co do lotu, warto sprawdzić najświeższe informacje bezpośrednio na stronie przewoźnika.
Koronawirus: Czy mam prawo do odszkodowania za odwołane loty?
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 szczegółowo określa przypadki, w których to podróżni uprawnieni są do otrzymania odszkodowania od linii lotniczych. W przypadku odwołania lotu z reguły pasażerowie mają prawo do rekompensaty, chyba że zakłócenie lotu spowodowane jest wystąpieniem tak zwanych nadzwyczajnych okoliczności. Okoliczności takie istnieją, jeżeli przyczyna odwołania leży poza zakresem działania i odpowiedzialności przewoźnika. Tak też się dzieje w przypadku koronawirusa COVID-19. Niemniej jednak należy być ostrożnym, ponieważ linie lotnicze lubią przedwcześnie powoływać się na wyjątkowe okoliczności. Odszkodowanie nie przysługuje tylko wtedy, gdy Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyda oficjalne ostrzeżenie dotyczące podróży do miejsca docelowego Twojego lotu. Warto zatem sprawdzać na bieżąco komunikaty MSZ, które są codziennie aktualizowane w związku z szybkim rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
Ze względu na lekki strach związany z podróżowaniem, linie lotnicze zauważają również spadek liczby rezerwacji i odbywanych podróży. W związku z tym wielu przewoźników postanowiło dostosować swoje rozkłady lotów do aktualnej sytuacji ekonomicznej i odwołać wiele lotów. W takich przypadkach należy zbadać każdą sprawę osobno, aby stwierdzić, czy pasażer ma prawo do odszkodowania lub czy linie lotnicze odwołały lot z powodu koronawirusa na korzyść pasażerów. Weryfikacja ta może być dość trudna, ponieważ linie lotniczej w pierwszej kolejności powołają się najpewniej na koronawirusa. Jeśli nie jesteś pewien, czy przysługuje Ci rekompensata, z przyjemnością Ci w tym pomożemy.
Jakie prawa przysługują mi jako pasażerowi?
Jeśli utknąłeś na lotnisku z powodu koronawirusa, ponieważ Twoje loty zostały opóźnione lub odwołane, masz prawo do skorzystania z pomocy przewoźnika w przypadku opóźnienia wynoszącego 2 godziny lub więcej. W takiej sytuacji linie lotnicze powinny zapewnić:
- Posiłki i napoje
- Możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch e-maili itp.
- Zakwaterowanie w hotelu, jeśli pasażerowie zmuszeni są czekać na lot alternatywny jedną lub więcej nocy (przewoźnik powinien zapewnić także transport z lotniska do hotelu)
- Lot zastępczy do miejsca docelowego podróży
Jeśli nie otrzymałeś takiego rodzaju pomocy i w związku z tym musiałeś ponieść koszty dodatkowe, masz prawo do zwrotu takich kosztów. Ważne jest, aby zachować wszystkie paragony i faktury, które będą potwierdzeniem. Należy również pamiętać, że przewoźnik jest zobowiązany do pokrycia jedynie wydatków, które były niezbędne w czasie oczekiwania na lot.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot
Jeśli Twój lot został zakłócony z powodów innych niż koronawirus, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004, w przypadku odwołania lotu lub opóźnienia o co najmniej 3 godziny, przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości 250€, 400€ lub 600€. Wysokość rekompensaty zależy od długości trasy na jakiej odbywa się lot. Oznacza to, że w przypadku zakłócenia, polscy pasażerowie mogą być uprawnieni nawet do 2 590,00 zł! Jedyną sytuacją, w której przewoźnik jest zwolniony z wypłaty odszkodowania jest sytuacja, gdy lot został zakłócony ze względu na okoliczności nadzwyczajne, które były poza kontrolą linii lotniczej (np. niekorzystne warunki pogodowe czy zderzenie z ptakiem)
Czy należy spodziewać się więcej zakłóceń w podróżach z powodu koronawirusa?
Z pewnością niektóre linie lotnicze już teraz spodziewają się zmniejszonego popytu na podróże w miesiącach letnich. Doprowadzi to prawdopodobnie do zmniejszenia liczby obsługiwanych lotów. Ponieważ rozkłady lotów ustalane są zazwyczaj z kilkumiesięcznym a nawet rocznym wyprzedzeniem, linie lotnicze nie były w stanie przewidzieć spadku zainteresowania lotami. Dlatego też w kolejnych miesiącach będziemy świadkami zmian w rozkładach lotów.
Niektóre linie lotnicze, takie jak KLM czy easyjet, już zaczęły zmieniać swoją politykę, aby zrekompensować straty finansowe, które dopiero nadejdą. Obaj przewoźnicy zaprzestali zatrudnienia nowych osób oraz wstrzymali szkolenia pracowników oraz nieistotne wydatki.
Jak Lot-Opóźniony.pl może pomóc mi w uzyskaniu odszkodowania?
W przypadku odwołania lotu ze względu na koronawirusa, chętnie pomożemy Ci sprawdzić Twoją sprawę i w razie potrzeby wyegzekwować Twoje prawa u przewoźnika. Działamy zgodnie z zasadą “brak wygranej, brak opłat” co oznacza, że pobieramy naszą prowizję tylko wtedy, gdy uda nam się uzyskać Twoje odszkodowanie. Za pomocą naszego kalkulatora odszkodowań w ciągu zaledwie kilku minut, możesz bezpłatnie i bez zobowiązań dowiedzieć się, czy masz prawo do odszkodowania.
Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!