Pexels wendelmoretti 1830556

Śmierć na pokładzie samolotu: Co dzieje się, gdy pasażer umrze podczas lotu?

czwartek, 26 września 2024

Latanie samolotem może być nieprzyjemne i stresujące samo w sobie. A co dopiero gdy podczas lotu umrze pasażer. Co jeśli jest to ktoś w twoim rzędzie? Gdzie załoga pokładowa chowa ciało zmarłego? Jak często w ogóle zdarza się śmierć na pokładzie? Wielu z nas zadaje sobie takie pytania — a my mamy na nie odpowiedź!

Czy naprawdę zdarza się, żeby ktoś umarł podczas lotu samolotem?

Tak, do zgonu na pokładzie dochodzi częściej niż myślisz (Smith, 2022). Ale jakie tak naprawdę jest prawdopodobieństwo śmierci podczas lotu z powodu nagłego pogorszenia stanu zdrowia?

Ile ludzi rocznie umiera w trakcie lotu?

Zgodnie z danymi American Journal of Emergency Medicine, w 2021 roku doszło do 18,2 wypadków nagłego pogorszenia stanu zdrowia na milion pasażerów na całym świecie (Jones & Lee, 2023). W większości takich przypadków, osobie poszkodowanej jest skutecznie udzielona pomoc, jednak badanie wykazało, że pomimo prób reanimacji, wskaźnik śmiertelności wskutek nagłego pogorszenia stanu zdrowia podczas lotu wynosi 0,21 śmierci na milion pasażerów (Jones & Lee, 2023). 

Biorąc pod uwagę te dane, a także to, że w 2021 roku samolotem podróżowało 2,2 miliarda ludzi, w roku tym na pokładzie zginęło 460 osób. 2021 rok jest jednak dość specyficznym okresem, jeśli chodzi o loty komercyjne, ze względu na pandemię COVID-19, która panowała w tamtym czasie. W 2023 roku, kiedy liczba latających urosła do poziomu sprzed COVID-u, odnotowano 4,6 miliarda pasażerów lotniczych (Jennings, 2024). 

Z jakich przyczyn ludzie umierają podczas lotów?

Jeżeli na pokładzie dochodzi do śmierci z przyczyn naturalnych, raczej dzieje się to nagle. Oznacza to, że zwykle przed lotem stan zdrowia osoby zmarłej nie sugerował wystąpienia komplikacji zdrowotnych (Smith, 2022). Do najczęstszych przyczyn śmierci podczas lotu należą:

  • Zawał serca – Kiedy serce nagle przestaje bić (lub praca serca nie jest wystarczająca by utrzymać osobę przy życiu). Zwykle objawia się bólem w klatce piersiowej, utratą przytomności i nieregularnym oddechem (Brown, 2022).
  • Zator tętnicy płucnej – Kiedy skrzeplina krwi blokuje tętnicę płucną, powodując brak dopływu krwi do płuc. Zwykle objawia się ostrym bólem w klatce piersiowej i trudnością z oddychaniem (Doe, 2021). 

    Ciekawostka: U kobiet przyjmujących tabletki antykoncepcyjne ryzyko pojawienia się skrzeplin krwi podczas lotu jest większe!

  • Problemy z oddychaniem – Wszystko od niedrożności dróg oddechowych i ataków astmy, do komplikacji z powodu przewlekłych chorób płuc (Smith, 2022).

Co się dzieje jeśli ktoś umrze w samolocie?

Jeśli podczas lotu dojdzie do śmierci pasażera, istnieje kilka protokołów, do których załoga samolotu musi się zastosować. W zależności od okoliczności śmierci oraz od samego lotu - jego długości, rodzaju samolotu, ilości wolnych miejsc na pokładzie - zasady postępowania mogą być inne (Taylor 2023). 

Niemniej jednak, pierwsze kroki w takiej sytuacji są zawsze takie same:

  • Załoga samolotu musi być przeszkolona w udzielaniu pierwszej pomocy, w tym resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) i podejmie próbę przeprowadzenia jej na poszkodowanym (Brown, 2022).
  • Wygłoszony zostanie komunikat w poszukiwaniu lekarza, lub jakiegokolwiek pracownika medycznego, który jest w stanie udzielić pomocy. 

Każdy samolot zaopatrzony jest w medyczny zestaw ratunkowy, zawierający sprzęt taki jak defibrylator czy tzw. EpiPen - zastrzyk adrenaliny używany w wypadku szoku anafilaktycznego. Taki sprzęt zwiększa szansę skutecznej reanimacji pasażera i uratowania życia, ale niestety nie zawsze. Przypadki, w których dochodzi do śmierci pasażera pomimo resuscytacji wiążą się z wieloma konsekwencjami, nie tylko dla załogi i linii lotniczej, ale i dla reszty pasażerów.

Co robi załoga jeśli pasażer umrze podczas lotu?

Jeśli resuscytacja pasażera zakończy się niepowodzeniem, pierwsze co załoga musi zrobić to zapisanie czasu zgonu (Taylor, 2023). Następnie, ciało może zostać przeniesione do bardziej ustronnego miejsca - w zależności od samolotu może to być pomieszczenie załogi do odpoczynku, zakątek w przedniej lub tylnej część kabiny, albo pusty rząd siedzeń. Jeśli jednak dany samolot na to nie pozwala lub lot jest pełny, najbardziej prawdopodobne jest przekierowanie samolotu na możliwie najbliższe lotnisko (Jones & Lee, 2023). 

Czy po śmierci pasażera samolot może lecieć dalej?

Tak. Zdarza się, że po śmierci jednego z pasażerów samolot kontynuuje lot do pierwotnego celu (Jennings, 2024). W swoim artykule z 2024 roku, J.M. Jennings cytuje jedną taką historię. W trzeciej godzinie 14-godzinnego lotu z Sydney do Los Angeles jeden z pasażerów siedzących w pobliżu niespodziewanie zmarł. Mężczyzna ten przyjął dwie pigułki nasenne, po których jego żona, a także załoga samolotu, nie byli w stanie go wybudzić. Dwóch lekarzy podróżujących tym samym lotem podjęło próbę resuscytacji defibrylatorem, jednak nieskutecznie. Ciało zmarłego zostało więc zabezpieczone plastikową płachtą i przeniesione do przedniej części kabiny na pozostałe 11 godzin lotu. 

Co dzieje się po wylądowaniu?

W wypadku śmierci na pokładzie, poinformowane zostają odpowiednie służby medyczne i władze lokalne - to one przejmują ciało po lądowaniu i informują rodzinę zmarłego o zaistniałej sytuacji (Taylor, 2023). Ponadto, w takiej sytuacji linia lotnicza może wysłać przedstawiciela, który osobiście złoży kondolencje rodzinie zmarłego, a niekiedy zapewni również wsparcie psychologiczne lub pomoc w organizacji przelotu na pogrzeb dla osób dotkniętych tragedią.

Jakie są konsekwencje prawne dla linii lotniczych?

W zależności od okoliczności śmierci pasażera, linia lotnicza może spotkać się poważnymi konsekwencjami. W każdym przypadku śmierci na pokładzie przeprowadzone jest śledztwo, które dochodzi czy wszystkie protokoły bezpieczeństwa zostały zastosowane (Doe, 2021). 

Jeśli zaniedbanie ze strony załogi pokładu, lub np. brak odpowiedniego sprzętu medycznego na pokładzie przyczyni się do śmierci pasażera, linia lotnicza może być pociągnięta do odpowiedzialności i być podmiotem pozwu prokuratury oraz rodziny zmarłego (Smith, 2022).  

Czy pasażerom lotu, podczas którego ktoś umrze przysługuje odszkodowanie?

Zgodnie z regulacją UE, linie lotnicze zobowiązane są do wydania pasażerom odszkodowania tylko jeśli to one ponoszą odpowiedzialność za zakłócenie lotu (Johnson, 2024). W przypadkach gdy śmierć pasażera była nagła, a zachowanie załogi było zgodne z protokołem bezpieczeństwa, linia lotnicza nie ma obowiązku wypłacić odszkodowania innym pasażerom. Jednak w zależności od tego, jak bardzo dany pasażer był dotknięty sytuacją na pokładzie, przewodnik może zaoferować zwrot kosztu biletu lub vouchery na przyszłe podróże. Z kolei najbliżsi członkowie rodziny zmarłego mogą ubiegać się o odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia.

Kiedy pasażerowie mogą uzyskać odszkodowanie?

Jeśli twój lot był nieoczekiwanie odwołany, opóźniony, lub odmówiono ci wejścia na pokład, a powodem tego nie była okoliczność nadzwyczajna (taka jak chory lub źle zachowujący się pasażer), możesz ubiegać się o odszkodowanie (Johnson, 2024).

Jeśli w przeciągu ostatniego roku twój lot był opóźniony lub odwołany, ubiegaj się o odszkodowanie już dziś! Jeśli twoje opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny, możesz uzyskać aż do 600 euro (ponad 2.500 złotych) rekompensaty. Złóż wniosek w kilka minut, a my zajmiemy się resztą!

Źródła:

- Brown, T. (2022). *Understanding in-flight medical emergencies: A comprehensive overview*. Journal of Aviation Medicine, 45(2), 115-130.

- Doe, J. (2021). *Death in the skies: What happens when a passenger dies on a plane?* Aviation Safety Review, 12(3), 45-56.

- Jennings, J. M. (2024). *How often do passengers die on airplane flights?* Retrieved from https://johnmjennings.com/how-often-do-passengers-die-on-airplane-flights/

- Johnson, R. (2024). *The impact of COVID-19 on air travel: A statistical analysis*. Journal of Air Transport Studies, 29(1), 32-48.

- Jones, A., & Lee, S. (2023). *In-flight medical emergencies: Frequency and outcomes*. American Journal of Emergency Medicine, 41(5), 221-228.

- Smith, K. (2022). *The unspoken truth about flying: Death on a plane*. Travel and Health Journal, 8(4), 78-89.

- Taylor, L. (2023). *Airline protocols for in-flight emergencies: A guide for crew members*. Airline Safety Management, 19(2), 102-115.

Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!