Wifi na pokladzie samolotu

Czy i kiedy działa WiFi w samolocie?

środa, 23 stycznia 2019

To, że przez kilka godzin nie jest się w stanie sprawdzić wiadomości Whatsapp, nowych postów na Instagramie czy maila, jest dla niektórych z nas prawie nie do pomyślenia. Ale często musimy się obejść bez tych rzeczy, podczas lotu samolotem. Na szczęście, coraz więcej linii lotniczych oferuje WiFi na pokładach swoich samolotów, co pozwala nam pozostać w kontakcie ze światem, który znajduje się pod nami. Niektórzy przewoźnicy oferują nawet pewien rodzaj darmowego WiFi, jednak w większości przypadków, trzeba dodatkowo zapłacić za taką usługę.  Czy jednak warto?

Czy podczas lotu samolotem WiFi jest bezpłatne?

Szanse na darmowe WiFi są, ale nie oszukujmy się - istnieje tylko kilka linii lotniczych, które oferują bezpłatny dostęp do Internetu na pokładzie i robią to głównie na określonych trasach. Na przykład Norwegian Air oraz China Southern.

Stawki za WiFi na pokładzie różnią się znacznie w zależności od przewoźnika. Pomimo faktu, że ceny spadły o  12 procent, Internet w samolocie nadal pozostaje drogi i pozwala dodatkowo zarobić liniom lotniczym. Średnio pasażerowie muszą płacić 6,65 € (ok. 28 zł) za godzinę lub 14,35€ (ok. 60 zł) za lot.

Najtańszy bilet na Internet jaki udało nam się znaleźć, należy do SAS Skandinavian Airlines. W SAS za WiFi podczas całego lotu zapłacimy 4,90€. Jednak w przypadku lotów europejskich, to Norwegian oferuje bezpłatny dostęp do Internetu. Najdrożej wypada portugalski przewoźnik TAP, który pobiera 1€ za każdy MB, co delikatnie mówiąc, jest szaleństwem. Żeby łatwiej było to sobie wyobrazić - jeden post na Instagramie będzie wykorzystywał około 750 kB danych. Również Aeroflot pobiera wysoką cenę za Internet: 45€ za 150 MB.

Dlaczego WiFi w samolocie nie jest najlepsze?

Jednym z głównych wyzwań jest jakość usług, która niestety nie jest jeszcze optymalna. Nie możemy oczekiwać tak stabilnego połączenia w powietrzu, na jakie możemy liczyć będąc na ziemi. Jednak dla 75% pasażerów najważniejszym czynnikiem jest niezawodność połączenia. Niestety, nawet płacąc  najwyższe ceny za Internet, nie należy oczekiwać szybkiego połączenia czy możliwości oglądania video na pokładzie.

Ankieta przeprowadzona przez szwajcarski bank Credit Suisse pokazuje, że 60% Amerykanów, Azjatów i Europejczyków jest skłonnych zapłacić za WiFi podczas lotu. Większość podróżnych jest jednak przyzwyczajona do odcięcia się od świata wirtualnego na kilka godzin podczas podróży. Niektórzy są nawet zadowoleni z takiej sytuacji lub są dobrze przygotowani do bycia offline - pobierając przed wejściem na pokład film lub e-booka.

Czy WiFi w samolocie jest warte swojej ceny?

Odpowiedź zależy od tego, co robisz z danymi. Jeśli nadal musisz ogarnąć swoje plany związane z podróżą, być może warto skorzystać z opcji połączenia z Internetem. Jest to też szczególnie przydatne, gdy zapomni się wysłać ten jeden ważny email w pracy. Jeśli jednak jesteś po prostu znudzony, to może warto zaoszczędzić trochę pieniędzy i obejrzeć jakiś film?

Radzimy odpowiednio się przygotować do podróży i jeśli Twój przewoźnik nie zapewnia ani systemu rozrywki, ani darmowego WiFi na pokładzie - zawsze możesz wcześniej pobrać kilka odcinków ulubionego serialu na swoje urządzenie.  Co więcej, czyż nie ma nic lepszego niż świetna książka?

Podsumowując, utrzymaj swój budżet podróży na niskim poziomie, przygotowując się odpowiednio do lotu i korzystaj z WiFi tylko wtedy, gdy jest ono naprawdę potrzebne.

Czy możliwe jest połączenie się z Internetem będąc w trybie samolotowym?

A więc jednak! Z jakiegoś powodu zdecydowałeś się połączyć z Internetem, ale nie wiesz, czy Twoje urządzenie będzie mogło dołączyć do sieci, jeśli pozostaje w trybie samolotowym. Dobra wiadomość! Możesz używać opcji WiFi w trybie samolotowym. Pamiętaj tylko, aby wyłączyć swoje dane komórkowe! Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności, a Facebook, Twitter i Instagram na dalszym miejscu.

Kiedy możliwe będzie korzystanie z darmowego WiFi w każdym samolocie?

Według linii lotniczych Corendon, instalacja WiFi na pokładzie nadal jest bardzo kosztownym przedsięwzięciem. Holenderska linia lotnicza stwierdziła, że instalacja bezpłatnego Internetu na pokładach samolotów, prowadziłaby do wzrostu cen biletów. Inny przewoźnik - Transavia podziela to zdanie i nie planuje póki co wprowadzać żadnego rodzaju bezpłatnego WiFi dla swoich pasażerów. „Jakość jest wciąż zbyt niska, a koszty za wysokie . Nie zamierzamy wprowadzać takiej opcji  na pokładach naszych samolotów” - powiedział rzecznik linii lotniczych. Innymi słowy, póki co nie ma szans na to, że w najbliższym czasie darmowe WiFi będzie dostępne na pokładzie każdego samolotu.

Krótkie podsumowanie:

  • W zależności od przewoźnika, WiFi na pokładzie może być bardzo drogie
  • Kilka linii lotniczych oferuje darmowy Internet w swoich samolotach, co warto sprawdzić przed podróżą
  • W razie potrzeby, WiFi na pokładzie może pomóc w załatwieniu ważnych spraw, które nie mogą czekać. Upewnij się jednak, że zrobisz to przed sprawdzeniem Instagrama czy Twittera, żeby nie wykorzystać wcześniej wszystkich MB ;)
  • W najbliższym czasie nie należy spodziewać się darmowego Internetu na pokładzie każdego samolotu. Według linii lotniczych jest to po prostu za drogie

Problemy, których nie może rozwiązać nawet WiFi? Jakiś opóźniony lub odwołany lot?

Twój lot został opóźniony lub odwołany? Doleciałeś do miejsca docelowego z dużym opóźnieniem? Nawet, jeśli do zakłócenia doszło podczas przesiadki poza granicami UE, Twoje prawa nadal są chronione, jeśli podróżowałeś z UE lub europejską linią lotniczą! Możesz za darmo sprawdzić swój lot w naszym kalkulatorze, a następnie zdecydować, czy chcesz złożyć wniosek na Lot-Opóźniony.pl. Co najważniejsze, nasza 25% prowizja pokryje wszystkie koszty związane z procesem ubiegania się o odszkodowanie - nawet koszty prawne! Nie czekaj więc dłużej i korzystaj z przysługujących Ci praw:

SPRAWDŹ LOT


Trustpilot-Opinie o Lot-Opóźniony.pl


Czy podobała Ci się ta treść?

Dziękuję, to poprawiło mi dzień!

Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!

Przyjęte do wiadomości, dziękuję!