
Wi-fi w samolocie: jakie linie oferują Wi-Fi na pokładzie
środa, 14 listopada 2018
Nie bycie w stanie sprawdzić wiadomości na WhatsAppie, postów na Instagramie czy e-maili, jest dla wielu z nas niemal nie do pomyślenia. Jednak często musimy się z tym pogodzić podczas lotu. Na szczęście, coraz więcej linii lotniczych oferuje WiFi na pokładzie, aby umożliwić nam korzystanie z internetu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, które linie lotnicze oferują Wi-Fi i na jakich zasadach!
Czy Wi-Fi w samolocie jest darmowe?
Najczęściej NIE! Wyjątkiem jest JetBlue, które oferuje darmowe, szybkie Wi-Fi na wszystkich lotach – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Poza tym, tylko kilka linii lotniczych zapewnia darmowy dostęp do internetu i zwykle dotyczy to wybranych tras. Na przykład, Norwegian Air i China Southern oferują bezpłatne Wi-Fi na niektórych europejskich i długodystansowych lotach.
Ile kosztuje Wi-Fi w samolocie?
Ceny za dostęp do internetu w samolotach różnią się w zależności od linii lotniczej. Chociaż w ostatnich latach ceny połączenia spadły średnio o 12%, wciąż jest to kosztowna usługa. Pasażerowie płacą zwykle około 6,65 euro za godzinę lub 14,35 euro za cały lot.
Najtańszą ofertę znaleźliśmy w Scandinavian Airlines (SAS) – tutaj dostęp do podstawowego pakietu Wi-Fi kosztuje 4,90 euro za lot. Ale uwaga – ta opcja pozwala tylko na wiadomości i lekkie przeglądanie internetu na lotach w obrębie UE. Na lotach międzykontynentalnych SAS oferuje większe pakiety, których cena dochodzi do 19,99 euro.
Najdroższym dostawcą jest portugalska linia TAP, która pobiera 1 euro za megabajt, co jest, delikatnie mówiąc, absurdalne. Dla porównania – jeden post na Instagramie zużywa około 750 kilobajtów danych. Innym przewoźnikiem z wygórowanymi cenami jest Aeroflot – 45 euro za 150 megabajtów.
Dlaczego samoloty nie mają Wi-Fi?
Jednym z głównych wyzwań jest jakość połączenia, która wciąż nie jest optymalna. Dla linii lotniczych oferowanie połączenia jest zbyt drogie, zwłaszcza gdy jakość internetu jest niska. Wprawdzie nie można oczekiwać, że połączenie w powietrzu będzie tak stabilne, jak to, z którego korzystamy na ziemi. Jednak aż 75% pasażerów twierdzi, że niezawodność połączenia jest dla nich najważniejsza. Mimo wysokich opłat za dostęp do internetu na pokładzie, nie należy spodziewać się szybkiego połączenia czy możliwości streamingu filmów.
Badanie szwajcarskiego banku Credit Suisse pokazuje, że 60% Amerykanów, Azjatów i Europejczyków jest gotowych zapłacić za dostęp do Wi-Fi podczas lotu. Wielu podróżnych jest jednak przyzwyczajonych do bycia odciętym od internetu na kilka godzin, a niektórzy wręcz to lubią. Niektórzy pasażerowie przygotowują się wcześniej, pobierając filmy lub e-booki na swoje urządzenia.
Czy warto płacić za Wi-Fi w samolocie?
To zależy od tego, jak zamierzasz korzystać z internetu. Jeśli musisz dokończyć planować swoją wycieczkę lub wysłać ważnego e-maila, dostęp do Wi-Fi może się przydać. Jednak jeśli po prostu chcesz zabić czas, lepiej zaoszczędzić pieniądze i obejrzeć film offline.
Zalecamy, aby zawsze przygotować się na podróż – jeśli linia lotnicza nie oferuje systemu rozrywki ani darmowego Wi-Fi, możesz pobrać odcinki ulubionego serialu lub dobrą książkę. W ten sposób zaoszczędzisz na podróży i skorzystasz z płatnego Wi-Fi tylko w razie konieczności.
Czy można połączyć się z Wi-Fi w trybie samolotowym?
Tak! Właściwie, jest to jedyny sposób w jaki można połączyć się z Wi-Fi na pokładzie, gdyż tryb samolotowy powinien być włączony przez cały lot. Pamiętaj tylko, aby wyłączyć transmisję danych komórkowych – bezpieczeństwo przede wszystkim, a dopiero potem Twitter, Facebook czy Instagram!
Wi-Fi u popularnych linii lotniczych
Czy w samolocie Wizz Air jest Wi-Fi?
Niestety Wizz Air jest jedna z niewielu linii lotniczych, które nie oferują połączenia Wi-Fi na pokładzie, nawet za dopłatą. Podobną politykę odnośnie internetu na pokładzie prowadzą linie takie jak Ryanair, TUI, Jet2 czy easyJet.
Lufthansa - Wi-Fi w samolocie
Lufthansa oferuje dwie taryfy Wi-Fi na coraz większej ilości lotów: Messaging i Premium. Pierwsza pozwala wyłącznie na korzystanie z aplikacji takich jak Whatsapp, Messenger, czy iMessage. Połączenie z tzw. FlyNet®-em wiąże się jednak z dodatkową opłatą (z wyjątkiem taryfy Messaging dla członków Travel ID lub Miles & More, dla których jest ona darmowa).
W przypadku lotów krótko- i średniodystansowych, cena za Wi-Fi wynosi od 3 do 8 euro. Z kolei w przypadku lotów długodystansowych, cena waha się od 5 euro za FlyNet® Messaging do 25 eur za taryfę Premium za cały lot.
Wi-Fi w samolocie LOT
Aktualnie samoloty LOT nie oferują połączenia z Wi-Fi podczas lotu. Jednak w 2024 roku, przewoźnik poinformował, że planuje wprowadzenie takiej usługi w wybranych samolotach (głównie Dreamliner 787 i Boeing 787) w 2026 roku.
Które linie lotnicze oferują darmowe Wi-Fi?
Linie oferujące darmowe Wi-Fi dla wszystkich pasażerów:
- JetBlue Airways: Bezpłatne, szybkie Wi-Fi na wszystkich lotach (Fly-Fi).
- Norwegian Airlines: Nielimitowane darmowe Wi-Fi na lotach wewnątrzeuropejskich i długodystansowych (opcjonalne premium Wi-Fi za dodatkową opłatą).
- Philippine Airlines: 30 minut darmowego Wi-Fi lub 15 MB danych na wybranych trasach.
- Air New Zealand: Bezpłatne Wi-Fi na wszystkich samolotach Airbus 320neo.
- Hawaiian Airlines: Od września 2024 r. oferuje darmowe Wi-Fi od SpaceX Starlink.
- Qatar Airways: Od października 2024 r. oferuje darmowe, szybkie Wi-Fi bez potrzeby logowania.
- United Airlines: Od 2025 r. planuje darmowe Wi-Fi Starlink na wszystkich lotach.
- Air India: Darmowe Wi-Fi na lotach krajowych i międzynarodowych od stycznia 2025 r.
- Aeromexico: Darmowe Wi-Fi dla wiadomości na WhatsApp i iMessage.
Linie oferujące darmowe Wi-Fi dla lojalnych klientów lub pasażerów premium:
- Emirates: Darmowe Wi-Fi dla członków programu Skywards.
- Singapore Airlines: Nielimitowane Wi-Fi dla pasażerów w klasie First i Suites, 100 MB dla klasy Business.
- Turkish Airlines: 1 GB darmowego Wi-Fi dla pasażerów klasy Business.
- Delta Air Lines: Darmowe Wi-Fi dla członków SkyMiles na większości lotów krajowych w USA.
Kiedy zobaczymy darmowy internet w każdej linii lotniczej?
Instalacja Wi-Fi na pokładzie to wciąż drogie przedsięwzięcie. Holenderska linia Corendon stwierdziła, że wprowadzenie darmowego Wi-Fi podniosłoby ceny biletów. Podobne stanowisko zajmuje Transavia, która nie planuje oferować darmowego internetu. "Jakość jest nadal zbyt niska, a koszty wysokie, więc na razie nie wprowadzimy tej usługi" powiedział rzecznik. Innymi słowy, darmowe Wi-Fi na wszystkich lotach to wciąż odległa przyszłość.
Podsumowując:
- Wi-Fi na pokładzie może być bardzo drogie, w zależności od linii lotniczej.
- Bardzo niewiele linii lotniczych oferuje darmowy internet – sprawdź to przed lotem!
- Planowanie z wyprzedzeniem pomoże ci zaoszczędzić pieniądze.
- Jeśli naprawdę potrzebujesz internetu, skorzystaj z niego mądrze – najpierw wyślij ważne e-maile, a dopiero potem sprawdzaj media społecznościowe.
- Nie spodziewaj się darmowego Wi-Fi na każdym locie w najbliższym czasie – dla wielu linii to wciąż zbyt drogie.
Problem, którego nawet darmowe Wi-Fi nie rozwiąże? Opóźniony lub odwołany lot?
A co, jeśli twoim problemem nie jest brak Wi-Fi, ale opóźniony lub odwołany lot? Jeśli Twój lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny lub odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem, prawo europejskie chroni Twoich praw! Zgodnie z nim, może należeć Ci się odszkodowanie nawet do 600 euro (ok. 2.500 złotych) na pasażera!
Sprawdź czy należy Ci się odszkodowanie korzystając z naszego Kalkulatora Odszkodowań i złóż wniosek już dziś!
Liked this content? Read more about all-things flights below! Podobał Ci się ten artykuł? Sprawdź nasze inne publikacje:
Death in the air: What happens if someone dies on the plane?



Czy podobała Ci się ta treść?
Dziękuję, to poprawiło mi dzień!
Terapia jest droga - pomóż nam się doskonalić!
Przyjęte do wiadomości, dziękuję!